ЯКІВ У БУДИНКУ ЛАВАНА: РАБ АБО ВІЛЬНА ЛЮДИНА?
PDF (English)

Ключові слова

Буття
Яків і Лаван
раб

Анотація

Вчені мають різні думки щодо того, як слід розуміти відносини, що виникли між Яковом і Лаваном. Деякі вважають, що Лаван ставився до Якова, як до сина, а інші переконані, що Лаван знизив

статус Якова до становища найманого працівника. Ця стаття намагається продемонструвати, що ставлення Лавана до Якова слід розуміти, як ставлення пана до свого раба. На підтримку цієї інтерпретації можна навести кілька аргументів: на Стародавньому Близькому Сході дуже часто межа між рабом і напіввільною людиною була досить розмитою; Яків прийшов до Лавана вільною людиною, але добровільно підкорився йому і став його борговим рабом, коли запропонував відпрацювати за дружину; навіть після того, як Яків закінчив чотирнадцять років роботи за своїх дружин Рахіль та Лію, Лаван все ще ставиться до нього, як до раба. Це стає зрозумілим, коли Лаван заявив про своє право не дозволяти Лії й Рахілі йти з Яковом (Бут. 31:43). Таке твердження можна тлумачити у світлі закону про чоловіка-раба, якому господар дав дружину. Подібні закони містяться як в біблійних джерелах (Вихід 21:2-4), так і в стародавніх вавилонських кодексах (Ур-Намму). Отже, до кінця перебування Якова в будинку Лавана його тесть ставиться до нього, як до раба. Таке різке ставлення Лавана до своїх дочок та зятя можна пояснити жадібністю Лавана. Про це ми дізнаємося із книги Буття. Деякі деталі розповіді доводять, що Лаван хотів обдурити Якова з того самого моменту, коли Яків висловив бажання одружитися з Рахіллю. Оскільки в давні часи статус дочки не сильно відрізнявся від статусу рабині, можна зрозуміти, чому Лаван так ставиться до своїх дочок і зятя. Таке тлумачення відносин Якова та Лавана підтверджується паралелями зі стародавніми звичаями, традиціями й законами.

PDF (English)

Посилання

Andersen N. Slave Systems of the Old Testament and the American South: A Study in Contrasts. Studia Antiqua. 2003. Vol. 3, no. 1. P. 47–80.

Boice J. M. Genesis: An Expositional Commentary. Grand Rapids, MI: Baker Books, 1998. 1298 p.

Chirichigno G. C. Debt-Slavery in Israel and the Ancient Near East. Sheffield: Sheffield Academic Press, 1993. 409 p.

Daube D., Yaron R. Jacob’s Reception by Laban. Journal of Semitic Studies. 1956. Vol. 1, no. 1. P. 60–62.

Finkelstein J. J. An Old Babylonian Herding Contract and Genesis 31:38 f. Journal of the American Oriental Society. 1968. Vol. 88, no. 1. P. 30–36.

Gelb I. J. From Freedom to Slavery. Gesellschaftsklassen Im Alien Zweistromland Und Den Angrenzenden Gebeiten-XVIII: Recontre Assyriologique Internationale, Munich, 29. Juni Bis 3. Juli 1970 / ed. by D. O. Edzard. Munich, 1972. P. 81–92.

Gordon C. H. Biblical Customs and the Nuzi Tablets. Biblical Archaeologist. 1940. Vol. 3, no. 1. P. 1–12.

Green M. W. Animal Husbandry at Uruk in the Archaic Period. Journal of Near Eastern Studies. 1980. Vol. 39, no. 1. P. 1–35.

Hamilton V. P. The Book of Genesis, Chapters 18-50 (New International Commentary on the Old Testament). Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publishing Co., 1995. 733 p.

Johns C. H. W. Babylonian and Assyrian Laws, Contracts and Letters. New York: Charles Scribner’s Sons, 1904. 446 p.

Lindgren J. Measuring the Value of Slaves and Free Persons in Ancient Law. Chicago-Kent Law Review. 1995. Vol. 71, no. 1. P. 149–215.

Liverani M., Tabatabai S. The Ancient Near East: History, Society and Economy. London, New York: Routledge/Taylor & Francis Group, 2014. 619 p.

Mein A. Profitable and Unprofitable Shepherds: Economic and Theological Perspectives on Ezekiel 34. Journal for the Study of the Old Testament. 2007. Vol. 31, no. 4. P. 493–504.

Mendelsohn I. Slavery in the Ancient Near East. Biblical Archaeologist. 1946. Vol. 9, no. 4. P. 74–88.

Mendelsohn I. The Family in the Ancient Near East. The Biblical Archaeologist. 1948. Vol. 11, no. 2. P. 24–40.

Patterson O. Slavery and Social Death: A Comparative Study. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1982. 511 p.

Postgate J. N. Some Old Babylonian Shepherds and Their Flocks. Journal of Semitic Studies. 1975. Vol. 20, no. 1. P. 1–21.

Roth M. T., Hoffner H. A., Michalowski P. Law Collections from Mesopotamia and Asia Minor. Atlanta, GA: Scholars Press, 1997. 304 p.

Speiser E. A. New Kirkuk Documents Relating to Family Laws. AASOR. 1930. No. 10. P. 1–73.

Stol M. Payment of the Old Babylonian Brideprice. Looking at the Ancient Near East and the Bible through the Same Eyes: Minha LeAhron: A Tribute to Aaron Skaist / ed. by A. J. Skaist, K. Abraham, J. Fleishman. Bethesda, Md, 2012. P. 131–167.

Stol M., Richardson H., Richardson M. E. J. Women in the Ancient Near East. Boston, Berlin: De Gruyter, 2016. 708 p.

Waltke B. K., Fredricks C. J. Genesis: A Commentary. Grand Rapids, MI: Zondervan, 2001. 656 p.

Wenham G. J. Word Biblical Commentary. Dallas: Word, Incorporated, 2002. Vol. 2: Genesis 16-50. 560 p.

Westbrook R. Slave and Master in Ancient Near Eastern Law. Chicago-Kent Law Review. 1995. Vol. 70, no. 4. P. 1631–1676.

Williams P. J. ‘Slaves’ in Biblical Narrative and in Translation. On Stone and Scroll: Essays in Honor of Graham Ivor Davies / ed. by J. K. Aitken, K. J. Dell, B. A. Mastin. Berlin, 2011. P. 441–452.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.